zaterdag 26 juni 2010

Zaterdag 26 juni 2010

En precies in de spits zitten we weer op de weg (haha, net zo uitgestorven als gisteren). Over de heuvelachtige, groen gestoffeerde heuvels van de hoogvlakte in de Rocky Mountains rijden we richting Glacier National Park. Af en toe komen we een nederzettinkje tegen. Het Indianen reservaat van de Black Feet Indianen wordt aangegeven door een sculptuur van twee Indianen te paard met daarnaast de vlaggen van Amerika, Canada, Montana en van de Indianen zelf.
Bij Glacier aangekomen gaan we eerst de Two Medicine Road in, aan het eind waarvan we een wandeling naar een mooi gelegen waterval maken: de Running Eagle Falls oftewel Trick Falls, omdat het eigenlijk twee watervallen zijn (foto).
Als we, buiten het park, verder naar het noorden willen rijden, blijkt dat we die weg niet mogen rijden. Er mogen voertuigen tot een lengte van 21 feet (ongeveer 6.30m) over en onze kar is 25 feet (ongeveer 7.50m). Dat zou betekenen dat we een heel eind terug moeten en daar hebben we geen zin in, dus we nemen toch die weg. Het is inderdaad een tamelijk bochtige weg, maar goed te doen en op geen enkel punt gevaarlijk voor ons.
We bereiken Saint Mary waar we een camping besproken hebben. We krijgen een plaats hoog tegen de berg aan met een mooi uitzicht, maar we zijn er niet tevreden mee. Er is geen internet op de plaats, maar aleen bij het kantoortje. Dan moet je wel de bergbeklimmersuitrusting meenemen om even te gaan internetten met je klaptopje. Henk gaat naar het kantoortje en krijgt een plaats vlak naast ‘the office’, dat is beter.
We eten er onze broodjes en gaan verder noordelijk naar de Many Glacier Entrance en rijden daar het park weer in. Een mooie rit langs een paar meren met de gletschers op de achtergrond. We maken de wandeling naar Lake Josephine, een schijnbaar erg populaire trail want we komen heel wat wandelaars tegen, het pad lijkt de Kalverstraat wel.
Bij Lake Sherburne bekijken we nog een waterval in een kloof van verschillende kanten.
Het is inmiddels wel de vakantie van de watervallen, we hebben er al heel wat gezien en ze blijven boeien.
Met een mooi uitzicht op Lower Saint Mary Lake (foto) rijden we weer terug naar de camping.
Voor de tweede keer in deze vakantie treffen we een Nederlander en maken een praatje. Hij is met zijn vrouw onderweg van Chicago naar Burlington in Washington.

Muskiet. zei

Wat een fantastisch mooie foto is dat zeg die van die vallei.
En ook toevallig van die andere Nederlanders, Burlington ligt hier om de hoek.

Anoniem zei

Clacier National Park is, net als Mount Revelstoke National Park, onderdeel van de Selkirk en Columbia Mountains. Toch wordt het vaak ten onrechte gerekend tot de Rocky Mountains. Ruim 12% van de oppervlakte van park is bedekt met ijs van de meer dan 400 gletsjers. De grootste en ook bekendste gletsjers zijn de Illecillewaet and Asulkan gletsjers. Vanaf highway 1, de Trans-Canada Highway, dwars door Glacier National Park, is de nog steeds groeiende Illecillewaet gletsjer goed te zien. Tien bergpieken in dit nationale park zijn hoger dan 2500 meter. Hebben jullie ook bruine beren gezien? Vooral als je de grens tussen Pacific en Mountain Standard Time passeert, heb je grote kans op deze fantastische beesten. Wij zijn ze laatst ook tegengekomen. We schrokken ons een ongeluk. We hadden het niet verwacht. En zeker niet midden in Amersfoort. Gelukkig zaten ze achter de tralies...we hebben wel foto's genomen. Je weet nooit wanneer je weer terug komt in de Amersfoortse dierentuin.

En dan die Blackfeet Indianen.
Een samengesmolten groep van drie Algonquin stammen, met een typische plains cultuur. Ze verbleven naast de Yellowstone rivier en de uitgestrekte westelijke zijden van de Rocky Mountains. Ooit waren ze één van de grote stammen, minder dan de helft leeft nu in een reservaat in Montana en in Alberta, Canada. In februari kwamen we nog een hele groep tegen. Misschien omdat het carnaval was... Maar het is toch mooi om te zien dat zo'n groep mensen zich prima aanpast aan de nieuwe tijd. Ze rijden tegenwoordig ook allemaal in zo'n jeep, zo'n Cherokee, daar schijnen ze ook naar vernoemd te zijn. Vroeger hadden ze alleen knollen, maar daar schijnt de TomTom niet lekker mee te corrisponderen...